Hogyan hangoljuk össze az egyéni és a vállalati célokat? – Longevity szervezeti kultúra 2. rész

Olvasási idő: 3 perc

A longevity fontos eleme az, hogy tisztában legyünk életcélunkkal és aktívan tegyünk érte nap mint nap. És hogyan egyeztessük össze a hivatásunkkal? 

A longevity vállalati kultúra cikksorozat első részében azt vizsgáltuk, hogyan alakítható ki erős szervezeti kultúra és közös értékekre épülő közösség, amely támogatja a munkavállalók elkötelezettségét és jóllétét. A cikk ide kattintva olvasható.

A cikksorozat mostani részében azt nézzük meg, miért fontos, hogy a munkavállalók vagy a munkaadók foglalkozzanak a vállalati és az egyéni célok összehangolásával.

Az életcélok hatását vizsgáló magyar tanulmány szerint, azok az emberek, akik világosan látják saját céljaikat, nemcsak elégedettebbek és mentálisan kiegyensúlyozottabbak, hanem hosszabb életet is élhetnek. 

A szervezeti kultúrában ugyanez az elv érvényesül: amikor a munkavállalók érzik, hogy munkájuk értelmes és összhangban van saját törekvéseikkel, elkötelezettebbek és produktívabbak lesznek. Ennek érdekében fontos, hogy a szervezetek tudatosan segítsék a célok meghatározását és összehangolását.

Kép forrása: GaudiLab

A harmónia jelentősége

A szervezeti célok és stratégiák világos kommunikációja elengedhetetlen a munkavállalók számára, hogy megértsék, mi az ő szerepük a szervezet sikerében.

A célok összehangolása növeli a munkavállalók elkötelezettségét és motivációját, ami közvetlenül hozzájárul a szervezet teljesítményének javulásához:

„a magas szintű célösszehangolással rendelkező vállalatok 58%-kal gyorsabban növelik bevételeiket és 72%-kal nyereségesebbek, mint kevésbé összehangolt versenytársaik.”

A McKinsey kutatása szerint azok az emberek, akik a munkahelyükön megélik saját céljaikat, produktívabbak, egészségesebbek és nagyobb valószínűséggel maradnak a vállalatnál.

A célok lebontásának és nyomon követésének módszerei

Az egyéni és szervezeti célok hatékony összehangolásában három jól bevált stratégiai módszer is segítséget nyújthat:

  • Hoshin Kanri: ez a japán eredetű menedzsment módszer segít a szervezeteknek a hosszú távú céljaik lépésekre bontásában és megvalósításában. Az elv az, hogy a vezetői szinten meghatározott stratégiai célokat az egész szervezet számára érthető és követhető akciótervekké, kisebb lépésekké alakítsák. Az egyéni és csapatszintű célok így összekapcsolódnak a vállalat egészének irányvonalával.
  • OKR (Objectives and Key Results): az OKR rendszer az egyik legismertebb célkitűzési és teljesítménymérési módszer, amelyet olyan vállalatok alkalmaznak, mint a Google. A módszer lényege, hogy világos, inspiráló célokat (Objectives) határozunk meg, és ezekhez mérhető kulcseredményeket (Key Results) kapcsolunk, amelyek nyomon követik az előrehaladást. Az OKR rendszer előnye, hogy átláthatóságot és fókuszt teremt a szervezeten belül, biztosítva a munkavállalók számára, hogy lássák saját hozzájárulásukat a nagyobb célokhoz.
  • Job Crafting: a módszer lényege, hogy alkalmazottak aktívan alakíthatják munkakörüket és feladataikat annak érdekében, hogy értelmet, célt találjanak benne. Egy inspiráló példa erre a kórházi takarítók esete, akik nemcsak a tisztaságot látják munkájukban, hanem azt, hogy segítenek egy gyógyulási környezet megteremtésében. Ez a szemlélet segíthet minden dolgozónak abban, hogy saját szerepében nagyobb értelmet és motivációt találjon.
cél

Kép forrása: Inside Creative House

A célok meghatározása és összehangolása nem mindig egyértelmű, de a megfelelő kérdések segíthetnek abban, hogy az egyének és a szervezetek tisztábban lássák saját küldetésüket:

  • Hogyan segít a szervezetünk küldetése abban, hogy az emberek értelmes munkát végezzenek?
  • Mennyire világos és érthető a munkavállalók számára, hogy milyen célt szolgál a munkájuk?
  • Hogyan tudjuk támogatni a munkavállalókat abban, hogy egyéni céljaikat összehangolják a szervezet céljaival?
  • Vannak-e rendszeres visszacsatolási pontok, amelyek segítenek finomhangolni az egyéni és szervezeti célokat?
  • Hogyan tudjuk a mindennapi működésünkbe beépíteni a küldetés fókuszú gondolkodást?
  • Milyen eszközöket és módszereket biztosítunk a munkavállalók számára, hogy saját céljaikat fejlesszék?
  • A vezetők milyen példát mutatnak a szervezeti célokhoz való kapcsolódásban?
  • Van-e a szervezetben olyan kezdeményezés, amely támogatja az egyéni fejlődést és az értelmes munkavégzést?
  • Hogyan tudunk rugalmasabban alkalmazkodni a munkavállalók egyéni céljaihoz anélkül, hogy az üzleti célokat veszélyeztetnénk?

Ezek a megközelítések segíthetnek abban, hogy a szervezetek és ezáltal az egyének egyaránt tudatosabban alakítsák ki céljaikat, így téve fenntarthatóbbá, értelmesebbé és egészségesebbé mindennapjaikat.

Szerző: Kereszti Zsófi

(Kiemelt kép forrása: fizkes)

Források: 

  1. Konkoly Thege Barna, Martos Tamás: Az életcél kérdőív magyar változatának jellemzői
  2. Quantum Workplace: How to Align Individual, Team, and Organizational Goals for Success
  3. Mckinsey: Help your employees find purpose—or watch them leave
  4. Lean Enterprise Institute: Hoshin Kanri 
  5. Atlassian: OKRs: the ultimate guide to objectives and key results
  6. Practical Health Psychology:Staying well at work by job crafting

Ezek is érdekelhetnek:

További érdekes cikkeink

Kövess minket máshol is

Ezeket olvastad már?

181 nap, 400 cikk, 40 interjú – Féléves a Longevity Magazin
181 nap, 400 cikk, 40 interjú – Féléves a Longevity Magazin

Eltelt félév, s talán már egyre többen értik: a longevity nem sprint, maraton. Nem eszközkészlet és nem egy újabb életmódtrend, sokkal inkább egy átfogó filozófia, a testi, szellemi és lelki egészség összjátéka. Egy olyan komplex szemlélet, amely képes megváltoztatni...

bővebben