„A MyFarm számomra nem csupán egy vállalkozás, hanem életforma” – Interjú Kövesdi Gáborral

Olvasási idő: 6 perc

Kövesdi Gábor, a MyFarm alapítója, édesapjának szeretett volna munkahelyet teremteni azzal, hogy létrehozott egy vállalkozást, amely előfizetéses rendszerben árul és szállít ki vegyszermentesen termelt zöldséget és gyümölcsöt. A családi vállalkozás mára igazi birodalommá nőtte ki magát, ám víziójuk, hogy megmutassák, a háztáji, vegyszermentes, magyar gazdák által termelt zöldségek elérhető és fenntartható alternatívát biztosítanak mindenki számára, azóta is változatlan. 

Egy átlagos ember évente több kilogramm vegyszermaradványt juttat a szervezetébe, az élelmiszereken, elsősorban a zöldségeken és gyümölcsökön keresztül. Egyes zöldségeken akár 30 különböző vegyszer is kimutatható, amennyiben a hely, ahonnan származik nem vegyszermentes gazdálkodást folytat. Erre a problémára reagált Kövesdi Gábor, amikor egy személyes élethelyzet miatt létrehozta mára igen népszerű, vegyszermentes zöldségeket és gyümölcsöket termelő családi vállalkozását.

 

Hogyan született meg a MyFarm ötlete, és milyen mérföldkövek vezettek el a jelenlegi sikerhez?

A MyFarm 2018-ban indult, azzal a céllal, hogy édesapámnak egy kevésbé stresszes munkát biztosítsak, mint az akkori állása. Mindig is tehetséges zöldségtermesztő volt, ezért sokszor szegeztem neki a kérdést: miért nem a gazdálkodásból él, ha annyira szereti. Mivel bíztam a szakértelmében, így elhatároztam, hogy segítek neki felépíteni egy saját gazdaságot, hogy végre ki tudjon lépni a mókuskerékből. A koncepció 2018-ban állt össze, akkor indítottuk el a MyFarm Hartát.

„A MyFarm egyfajta közösségi kertként működik, ahol az emberek valójában a szezonra bérelhetnek egy-egy parcella földet, és cserébe megkapják azt, ami rajta megterem.”

A MyFarm gazdálkodói termelik meg a zöldségeket, amelyeket mi heti kétheti vagy havi rendszerességgel kiszállítunk az előfizetőknek. Az alapvető termék tehát nem is feltétlen maga a zöldség, hanem a föld. 

Kép forrása: Kövesdi Gábor

A Myfarm koncepció sikere nem váratott magára sokáig: 2019-ben már kétszer akkora területet adtunk bérbe a termelőknek, mint az előző évben, és mivel a kereslet folyamatosan növekedett, 2020-ban további bővítés vált szükségessé. Édesapám területét azonban nem akartuk tovább növelni, mert nem szerettük volna, ha ugyanolyan stresszes munkakörnyezetbe került volna vissza, mint ahonnan elmenekült. Úgy döntöttünk, hogy franchise rendszerben folytatjuk. Ami egy kis családi vállalkozásként indult, hamarosan országos küldetéssé vált: egyre több gazda csatlakozott, és folyamatosan növekedett az előfizetői körünk. Ennek eredménye, hogy ma már 7+1 MyFarm kert működik országszerte.

 

Hogyan fejlődött tovább a MyFarm a franchise bevezetése után?

A franchise modell bevezetése után a növekedés felgyorsult. 2024-re már 5+1 MyFarm kert működött, majd szakmai befektetők is csatlakoztak hozzánk, köztük Balogh Péter és Kercsmár András. Az ő támogatásukkal turbó fokozatba kapcsoltunk és elindult a tudatos terjeszkedés. Péter és András is arra biztattak, hogy növeljük a kertek és az előfizetők számát, hogy ne csak organikusan növekedjünk, mert ebben a modellben sokkal nagyobb potenciál van:

„miért ne lehetne, hogy a szupermarketben vásárlás helyett az emberek ily módon jussanak friss zöldségekhez.”

Ez pedig összecsengett az én víziómmal is: megváltoztatni a “kirakatzöldségekkel” kapcsolatos sztereotípiákat, és megmutatni, hogy a háztáji, vegyszermentes, magyar gazdák által termelt zöldségek elérhető és fenntartható alternatívát biztosítanak mindenki számára. 

Kép forrása: Kövesdi Gábor

Hatalmas fejlődésen mentek keresztül, ami sok energiát igényel tőled. A munka és a feltöltődés hogyan fér meg nálad egymás mellett?

Nagyon tudatosan kezelem ezt a kérdést. Az önfejlesztés, az olvasás és a mentoring fontos részei az életemnek. Emellett minden szerda délutánt a kislányomnak szentelek, és ezt a szokásomat soha nem hagyom el. Azt tapasztalom, hogy az a pár óra kimaradás hatékonyság szempontjából sokkal többet visszaad nekem. A munka számomra nem kényszer, hanem szenvedély – legyen szó a MyFarmról vagy másik vállalkozásomról, a Brancsról. Szeretek olyan ügyekért tenni és dolgozni, amelyekkel értéket teremthetek. A MyFarm számomra nem csupán vállalkozás, hanem életforma.

Egy éve költöztünk Pilisborosjenőre, egy kertes házba, ahol most én is egy kis kertet művelek. Ezt egyszerre tekintem hobbinak és munkának: a fenntarthatóság jegyében ugyanis folyamatosan teszteljük a MyFarmnál, hogyan tudnánk a nagyobb kerteknél már kiválóan működő alapelveinket a kisebbekre is átvinni és ezt a tudást másoknak továbbadni.

Az irodába pedig, amikor csak tehetem, biciklivel járok, mert így nemcsak a bolygóért teszek, hanem a saját jóllétemért is.

„Lehet, hogy húsz perccel később érek be, mert tovább tart az odaút, de sokkal egészségesebb, olcsóbb és ráadásul megvan a napi mozgásom is.”

Kép forrása: Kövesdi Gábor

A MyFarmnál nemcsak zöldségeket és gyümölcsöket kínáltok, hanem egyre több más terméket is. Hogyan döntitek el, mit érdemes bevezetni?

Az alap továbbra is a zöldségtermesztés, de már a kezdetektől kísérleteztünk más helyi termékekkel is, például mézzel, kolbásszal, sajtokkal. Minden kertben az adott régióra jellemző élelmiszereket kínáljuk: Hartán például van egy ismerősünk, aki fantasztikus házi füstölt árut készít, más kertekben szabadtartású tyúkok is vannak, és évente több ezer tojást szállítanak a megrendelőknek, de van olyan is, ahol tejtermékeket szerezhetnek be az előfizetők. Most azon dolgozunk, hogy egységes minőségi követelményeket állítsunk fel a teljes kínálatunkra. 

A célunk, hogy a minőségi háztáji termékek szélesebb közönség számára is elérhetővé váljanak. Egy rövid ellátási láncot építünk ki, amelyben mi vagyunk az egyetlen köztes szereplő, a híd a termelők és a vásárlók között. 

 

A MyFarm közösségi szemlélete példaértékű. Mi tartja össze ezt a közösséget?

A MyFarm nem csupán egy mezőgazdasági vállalkozás, hanem egy mozgalom, amely a természetes, egészséges, egyben fenntartható életmódot támogatja. Közvetlen kapcsolatot teremtünk a gazdák és a fogyasztók között, és edukáljuk is a közönségünket.

„Hiszünk abban, hogy nem feltétlenül kell a világ másik feléről hozott alapanyagokból főzni, ha ott van a kert, amiből ugyanúgy minőségi, tápláló és finom ételek készíthetők.”

Emellett kiemelt figyelmet fordítunk a jótékonykodásra is: minden szezonban a terményeink 10%-át rászorulóknak adományozzuk. 

Egyébként a közösségünkben egyre többen válnak maguk is kiskert tulajdonossá – bár ez üzletileg nekünk nem túl előnyös, hiszen így elveszítjük az előfizetőinket, mégis örülünk neki, hiszen az lenne a végcél, hogy az emberek minél nagyobb százaléka hozzáférhessen a vegyszermentes, tápanyagban gazdag, természetes környezetben termett zöldségekhez.

MyFarm

Kép forrása: Kövesdi Gábor

Mennyire tudtok fenntarthatóan működni?

A fenntarthatóság számunkra nemcsak marketingfogalom, hanem alapérték. A kertekben minimális vízhasználattal és vegyszerek nélkül dolgozunk, komposztálunk, mulcsolunk, és egyre inkább a megújuló energiára támaszkodunk. Az ellátási láncunk is a fenntarthatóságot támogatja: a termékek helyben termelődnek és közvetlenül a vásárlókhoz jutnak, így jelentős mennyiségű – több ezer kilométernyi – felesleges szállítást spórolunk meg évente.

Társadalmi fenntarthatóságunk két fő pillére a már említett közösségépítés és a jótékonykodás. 

Természetesen számunkra a gazdasági fenntarthatóság is kulcsfontosságú. Az alapvető célunk, hogy vállalkozásunk üzletileg is sikeres legyen hosszú távon. Az elmúlt hét évben jelentős saját energiát és pénzügyi erőforrást fektettem be a MyFarm felépítésébe, most pedig – befektetői körünk csatlakozásával – lehetőségünk nyílt arra, hogy vállalkozásunk valódi profitot termeljen, miközben továbbra is kiemelt figyelmet fordítunk a közösségi értékeink megőrzésére és erősítésére.

Kép forrása: Kövesdi Gábor

Hogyan változnak veletek együtt az előfizetőitek? Milyen visszajelzéseket kaptok?

„Az egyik legnagyobb sikerünk, hogy a vásárlóink gondolkodása is változik: egyre jobban értékelik a szezonális alapanyagokat és a kreatív főzést.”

Eleinte furcsa volt számukra, hogy télen például nincs paradicsom, de ma már sokkal rugalmasabbak és azt használják fel, ami a kosárban van, így például a gyökérzöldségeket és a batátát. Több visszajelzést is kaptunk arról, hogy a MyFarmnak köszönhetően sokkal változatosabban és tudatosabban táplálkoznak. Ezen kívül a gazdáink is nagyon népszerűek az előfizetőink körében. A kertjeink nyitva állnak előttük és sokan el is jönnek meglátogatni bennünket, és ez különösen a városi gyerekeknek és családoknak jelent nagy élményt.

Kép forrása: Kövesdi Gábor

Több gasztrobloggerrel is együttműködtök. Ez elsősorban edukációs célokat szolgál?

Igen, de nem kizárólag. Számunkra az is fontos, hogy inspirációt adjunk a követőinknek. A gasztrobloggerek szabadon dolgozhatnak az alapanyagainkkal, és közben bemutatják a szezonális főzés szépségeit, fantasztikus recepteket tesznek közzé. Erre szüksége van a vásárlóinknak, hogy lássák, mennyire sokszínűen felhasználható egy-egy zöldség vagy gyümölcs. Kiemelkedő példánk Mautner Zsófi, aki az egyik első vásárlónkból vált a MyFarm pro bono nagykövetévé. Vele közösen hoztuk létre a MyFarm éves gasztroünnepét is, ahol Zsófi a szezonális alapanyagokból készít ínycsiklandó ételeket.

A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.

Szerző: Jean Orsolya

(Kiemelt kép forrása: Kövesdi Gábor)

További érdekes cikkeink

Kövess minket máshol is

Ezeket olvastad már?

181 nap, 400 cikk, 40 interjú – Féléves a Longevity Magazin
181 nap, 400 cikk, 40 interjú – Féléves a Longevity Magazin

Eltelt félév, s talán már egyre többen értik: a longevity nem sprint, maraton. Nem eszközkészlet és nem egy újabb életmódtrend, sokkal inkább egy átfogó filozófia, a testi, szellemi és lelki egészség összjátéka. Egy olyan komplex szemlélet, amely képes megváltoztatni...

bővebben